Specialnisch – Vi kan privata investerare!
På Mankert Kommunikation brinner vi lite extra för privata investerare som sparar och investerar eget kapital. Privata investerare har, till skillnad från institutionella investerare inga placeringsrekglementen att förhålla sig till. De investerar och avyttrar en investering när de vill. Till privata investerare räknar vi allt ifrån ”Family-Offices”, s.k ”HNWI”- förmögna privatpersoner samt även ”retail”-privata sparare med mer begränsat kapital. Alla kategorier ovan har speciella önskemål när det kommer till kommunikation.
Mycket av kommunikationen med privata investerare är digitaliserad. Kommunikationen med retail är helt digitaliserad. De privata retailinvesterarna är många till antalet, är i de flesta fall digitaliserade, får ingen rådgivning och har , i de flesta fall, inte tillgång till investeringsanalys.
De privata investerarna är en viktig grupp att nå för både onoterade bolag, noterade bolag och värdepappersfonder.
Kategorin ”retail” är den största investerarkategorin i mindre och medelstora bolag samt värdepappersonder. Avanza och Nordnet står ensamma för 40 procent av handel
Vi har hjälpt alla typer av noterade bolag, onoterade bolag samt värdepappersfonder med kommunikation mot denna investerarkategori. Lite statistik om varför denna kategori är viktig:
Privata investerade är idag både digitaliserade och demokratiserade vilket gör att det krävs nya vägar för att nå ut. Vi tror du märkt det. Vi kan de nya vägarna för att nå ut till de privata investerarna.
Digitaliserade investerare har inte tillgång till analys eller rådgivning. Det skapar en ny situation för bolag att förhålla sig till. Traditionella kommunikationskanaler når inte investerare. Exempel från en undersökning:
- 61 procent av svenskarna investerar via digitala plattformar
- Svenskarna sparar och investerar i betydligt större utsträckning än i många andra länder
- 69 procent av svenskarna investerar i fonder
- 8 procent av spararna använder traditionella investeringsrådgivare
- 44 procent av svenskarna investerar för att de tycker det är kul
Det finns kanaler för att nå ut till digitala investerare. Det är via sociala medier, poddar och Youtube bland annat. Mankert Kommunikation kan hjälpa dig att nå ut. för
Vi vill att ni ska kommunicera så bra som möjligt med denna kategori investerare.